Poskytování doručovacích služeb na chorvatských ostrovech s typickými malými městy a úzkými uličkami bylo vždycky výzvou. Letos v létě začala společnost Gebrüder Weiss nabízet svým zákazníkům obzvlášť ekologické dopravní řešení: nákladní elektrokola (neboli elektrické tříkolky) pro rozvoz na poslední míli do soukromých domů a firem sídlících na ostrovech Rab a Lošinj.
![](https://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2023/08/nakladni-elektrokolo-dokaze-prepravit-zasilky-o-celkove-hmotnosti-az-500-kilogramu-1024x682.jpeg)
Nákladní elektrokola mají tichý, ale vysoce výkonný elektromotor a snadno se s nimi manévruje, což se skvěle hodí pro doručování v malých městech, turistických střediscích a národních parcích. Vozidlo dokáže přepravit zásilky o celkové hmotnosti až 500 kilogramů a ujet 50 kilometrů za den na jedno nabití baterie.
„Je pro nás důležité zachovat autenticitu a jedinečnost ostrovů. Používáním nákladních elektrokol při doručování zboží pomáháme ostrovním oázám zachovat si svůj okouzlující charakter. A naši zákazníci obdrží zboží, které si objednali online, ekologicky,“ říká Barbara Bujačić, Country Manager pro Chorvatsko ve společnosti Gebrüder Weiss.
![](https://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2023/08/barbara-bujacic-country-manager-pro-chorvatsko-ve-spolecnosti-gebruder-weiss.jpg)
Kromě nákladních elektrokol začal Gebrüder Weiss nově využívat elektrický pohon pro doručování zboží koncovým zákazníkům také v Záhřebu, kde se o rozvoz starají elektrické dodávky. Ty ujedou 170 kilometrů na jedno nabití baterie, což umožňuje až 35 ekologických doručení denně. Tato vozidla se perfektně hodí pro přepravu v městských oblastech, kde díky svému tichému elektromotoru snižují hluk provozu. Jejich baterie se nabíjejí za pomoci vlastní fotovoltaické elektrárny, která byla nedávno uvedena do provozu v chorvatské centrále společnosti nedaleko Záhřebu. Solární panely instalované na střeše logistické centrály se mohou pochlubit celkovým ročním výkonem 500 kilowattů, čímž přispívají k úspoře přibližně 107 tun CO2 ročně. „V souladu s našimi firemními hodnotami a závazkem stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální se snažíme naplňovat principy udržitelnosti i v dalších směrech. V České republice tak letos například instalujeme na střechy našich páteřních terminálů v Jenči u Prahy a Syrovicích u Brna fotovoltaické články, které pokryjí část spotřeby elektrické energie,“ podotýká Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR.
Zavedením těchto udržitelných opatření v Chorvatsku učinil Gebrüder Weiss další krok k dosažení vlastní klimatické neutrality do roku 2030. Společnost již několik let investuje do alternativních pohonů pro přepravu těžkých nákladů i pro poslední míli a pracuje na vývoji dalších udržitelných řešení. Gebrüder Weiss používá elektrické nákladní vozy pro místní dopravu ve Vídni a také pro doručování konečným zákazníkům v Rakousku a Maďarsku. Provozuje také jeden z prvních nákladních vozů na vodík na světě, který jezdí od roku 2021 na běžných rozvozových trasách ve Švýcarsku. „V České republice jsme úspěšně otestovali elektrický tahač s návěsem na 33 palet,“ dodává Jan Kodada.
Zdroj: Gebrüder Weiss