Aktuality

Jak se vyvíjela námořní, železniční a letecká doprava od počátku svého vzniku? Je doprava zboží druhým nejstarším řemeslem? Již od zrodu lidského pokolení muselo probíhat přemisťování nákladu. Lovci mamutů transportovali ulovenou kořist do jeskyní. Plavidla pro převoz nákladu prošla od historické kánoe Pesse staré více než osm tisíc let do dnešní doby proměnou snad ve všech aspektech, zahrnujících materiál, rozměry a rychlost.

Největší rozvoj dopravy přineslo 19. a 20. století. To ovlivnilo i železniční a leteckou dopravu, které nyní zvládají násobně rychlejší převoz daleko větších objemů. Jak se formovala moderní nákladní přeprava a co můžeme očekávat v budoucnu například z dílny DSV?

Námořní, letecká a pozemní nákladní doprava. Poslední dvě století přinesla transportu historicky největší vývoj. Jak ale vypadala přeprava v pravěku nebo ve starověku? Historii nákladních přeprav vám detailně představíme.

Od pradávna musel člověk převážet náklady. Už pravěcí hominidé potřebovali prostředky k přenosu ulovené kořisti z otevřených prostranství do bezpečí, kde ji konzumovali. Lze tedy říci, že historie přepravy začíná přímo vývojem člověka samotného. Prvním typem dopravy, mimo chůze po zemi či jízdy na zvířeti, se stala doprava říční či námořní. Nejzazší zaznamenané plavby zahrnující převoz nákladu jsou datovány do doby osmi tisíc let před naším letopočtem. Důkazem toho má být dřevěná kánoe Pesse, připomínající opracovaný kmen stromu. Samotné instrumenty pro přepravu procházely od pravěku do dnešní doby velkými změnami. Také úložné prostředky prošly tisíciletým vývojem od měchů z ulovené zvěře přes dřevěné truhly, keramiku a sklo až po dnešní kontejnery, případně krabice či obálky.

Zaoceánské plavby proslavily především kolonizátorské plavby evropských dobyvatelů. Mimo vyvrácení tvrzení, že je země placatá, vyvezli z Nového světa kolosální zlaté bohatství o předpokládané hmotnosti přesahující sto tun. Moderní kontejnerové lodě zvládnou transport nákladu o 165 tisíci tunách. V porovnání s moderní přepravou by na převoz zlata této hmotnosti stačilo pouhé promile dnešní nákladní lodi.

Námořní dopravu následuje v chronologické posloupnosti doprava železniční. První jízda parního stroje po kolejích se uskutečnila v roce 1825 mezi anglickými městy Stockton a Darlington. Vzdálenost mezi městy činila zhruba 13 kilometrů a byla zdolána za půl hodiny. Dnes můžeme tuto vzdálenost překonat klidnou jízdou za 17 minut. Aktuálně nejdelší železniční sítí na světě se mohou pochlubit USA, jejichž železniční systém měří neuvěřitelných 250 tisíc kilometrů. Pro představu: tato vzdálenost by dokázala šestkrát obkroužit Zemi podél rovníku.

První nákladní let vzduchem letadlem bratří Wrightových roku 1910 trval na vzdálenosti 100 kilometrů pouhých 57 minut. Definoval dodnes nezdolné prvenství letecké dopravy jako nejrychlejší z dostupných. Dnešní nákladní letadla zvládají uletět i tisícikilometrové vzdálenosti rychlostí vyšších stovek kilometrů za hodinu bez nutnosti průběžného tankování paliva.

„Nákladní doprava nyní zvládá dříve nemyslitelné, například zaslání personalizované zásilky dronem před práh dveří, expresní dodání z Číny objednané zásilky do střední Evropy během 24 hodin nebo sledování zásilky v reálném čase s oznámením o dodání na hodinu přesně i pro obchodníky. Tyto a mnoho dalších služeb stále vyvíjíme, abychom svým zákazníkům poskytovali co nejhladší průběh transportu zboží s minimálním zatěžováním klientů,“ dodává Mikael Kjeldgaard, Managing Director DSV Air & Sea.

Dnešní futuristické novinky v přepravě budou za několik desítek let také pouhou historií. Otázkou zůstává, jakými dopravními možnostmi nás překvapí budoucnost. V plánu jsou autonomní samořiditelné kamiony, běžný dovoz zboží pomocí dronů odkudkoliv a kdykoliv… nebo nás čeká dokonce teleportace?

Zdroj: DSV