Nebezpečný náklad
Přeprava nebezpečných věcí po železnici není dnes ničím výjimečným. Běžně se tak přepravují substráty, pohonné hmoty nebo například produkty chemického průmyslu. Přepravu nebezpečných věcí po železnici upravuje řád RID.

Proces přepravy nebezpečných věcí se skládá ze standardních kroků jako je nakládka, objednávka trasy dopravcem, sledování přepravy, doručení a vykládka zboží v cíli. Tento základní proces určuje také okruh subjektů zapojených do přepravy. Účastníkem přepravní smlouvy je obecně dopravce, což je dopravní podnik poskytující přepravní služby, a odesílatel, který vůči němu vystupuje v roli zákazníka.

Jaké nebezpečné věci se dnes po železnici přepravují? Jedná se o výbušné látky a předměty, plyny, hořlavé kapaliny, hořlavé tuhé látky, samovolně se rozkládající látky, polymerující látky a znecitlivěné tuhé výbušné látky, samozápalné látky, látky, které ve styku s vodou vyvíjejí hořlavé plyny, látky podporující hoření, organické peroxidy, toxické látky, infekční látky, radioaktivní látky, žíravé látky, jiné nebezpečné látky a předměty.

Při přepravě nebezpečných věcí po železnici má důležitou roli bezpečnostní poradce, který musí být držitelem osvědčení o odborné způsobilosti bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí po železnici.

Tomáš Vlasák, bezpečnostní poradce ADR/RID ve společnosti DEKRA CZ, uvádí, že se jedná se o podobnou činnost jako u bezpečnostních poradců ADR: „Řídíme se zákonem o drahách č. 266/1994 Sb., který řeší podmínky pro provozování drah, drážní dopravy na drahách a povinnosti fyzických a právnických osob s tím spojené. Zároveň se řídíme řádem pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí RID, který má dvouletou platnost. Řád RID je každé dva roky aktualizován, stejně tak jako dohoda ADR. Tyto změny musí zohlednit půlroční přechodné období vždy do 30. června. Od 1. července pak platí nová RID.“

Řád RID platí pro mezinárodní přepravu nebezpečných věcí po železničních tratích na území smluvních států RID. U zákazníků zabývajících se přepravou nebezpečných věcí podle RID provádí kontroly provádí Drážní úřad, který je podřízen Ministerstvu dopravy. Drážní inspekce pak šetří příčiny a okolnosti vážných nehod a mimořádných událostí na dráze, popřípadě jiné události, pokud to mělo dopad na provozovatele dráhy a dopravce.

Tomáš Vlasák podotýká, že hlavním úkolem bezpečnostního poradce je snažit se všemi vhodnými prostředky a opatřeními usnadnit provádění přeprav po železnici v souladu s platnými předpisy a co nejbezpečnějším způsobem. Bezpečnostní poradce má zejména tyto povinnosti:

  • Dohlížet na dodržování předpisů pro přepravu nebezpečných věcí.
  • Provádět školení zaměstnanců (dle 1.3.2 RID) podílejících se na přepravě nebezpečných věcí. Školení musí odpovídat odpovědnosti a pracovní činnosti dotyčné osoby. V této souvislosti jsou osoby pro školení podle RID rozděleny do tří kategorií:
  • Provozní zaměstnanci podílejí se na přepravě (například strojvedoucí nebo posunovači.
  • Zaměstnanci provádějící technické kontroly vozů k přepravě nebezpečných věcí (například vozmistři).
  • Zaměstnanci a management provozovatele železniční infrastruktury (například dispečeři, výhybkáři, vedoucí podniku a vedoucí směny).
  • Připravit výroční zprávu pro vedení svého podniku nebo pro místní orgán veřejné správy o činnostech podniku v oblasti přeprav nebezpečných věcí. Výroční zprávy musí být uchovávány po dobu pěti let a musí být k dispozici státním orgánům, pokud o to požádají.

Mezi důležité povinnosti bezpečnostního poradce patří mimo jiné také vypracování a aplikování bezpečnostního plánu v případě výskytu a přepravy vysoce rizikových nebezpečných věcí (dle 1.10.3.1 RID). Cílem jsou opatření nebo preventivní kroky vedoucí ke snížení nebezpečí odcizení nebo zneužití vybraných uvedených nebezpečných věcí (dle seznamu uvedeném v 1.10.3.1.2 a 1.10.3.1.3).

„Pokud dojde během přepravy, plnění, nakládky nebo vykládky nebezpečných věcí u některého z účastníků  v oblasti RID (přepravní společnost, odesílatel, příjemce popř provozovatel železniční infrastruktury) k nehodě nebo mimořádné události, při níž došlo k úniku nebezpečných věcí nebo hrozilo riziko úniku látky, došlo ke zranění osob, k hmotným škodám na životním prostředí popřípadě pokud zasahovaly záchranné složky (a je je-li splněno některé z kritérií uvedené 1.8.5.3 RID), je nutné vypracovat a předložit (zaslat) zprávu o nehodě pro příslušný správní orgán RID a to nejpozději do jednoho měsíce.“ uvádí Tomáš Vlasák.

Nebezpečné věci se přepravují také v systému kombinované přepravy silnice – železnice. Silniční vozidla určená k přepravě RID v systému kombinované přepravy a jejich náklad musí odpovídat ustanovení ADR a ustanovení 1.1.4.4 RID. Dále je nutné označit bezpečnostními značkami nosný vůz, pokud nejsou bezpečnostní značky a oranžové tabulky zvnějšku nosného vozidla viditelné. V systému kombinované přepravy je potom vyžadován a musí být uveden zápis také v přepravním dokladu (přeprava podle 1.1.4.4).

Václav Podstawka

Foto: Tomáš Vlasák