Manipulace a technika
Vysokozdvižné vozíky se spalovacím motorem jsou nejčastěji poháněny dieselovým motorem nebo motory na LPG (Liquefied Petroleum Gas). Od roku 2006 se v České republice začaly prosazovat vozíky poháněné stlačeným zemním plynem – CNG (Compressed Natural Gas). CNG se stal postupem času velmi oblíbeným palivem.

Odborníci ze společnosti Linde Material Handling Česká republika (Linde MH) jsou přesvědčeni, že pohon na CNG neboli stlačený zemní plyn patří v současnosti k nejpoužívanějším alternativním druhům pohonů, vysokozdvižné vozíky nevyjímaje. Mezi hlavní výhody pohonu vozíků na CNG patří tichý provoz a celková nižší cena i přes současnou situaci v oblasti cen energií. V neposlední řadě mezi výhody tohoto paliva patří i ekologičnost, zejména ve srovnání s LPG nebo motorovou naftou.

Současná situace s taxonomií EU s přihlédnutím k současnému technologickému pokroku vypadá, že zemní plyn by měl být palivem, které členským státům umožní přejít na klimatickou neutralitu. Taxonomie udává směr investic, zejména soukromých, do činností, které umožní v příštích 30 letech dosáhnout klimatické neutrality, proto jsou současné výstupy Evropské komise důležité. Obvyklá návratnost přechodu řešení od motorové nafty k CNG byla před zvýšením cen zemního plynu 1–3 roky. Aby bylo možné zjistit dobu návratnosti nyní, je potřeba znát podmínky odběru plynu pro konkrétní odběratele, provozovatele motorových vozíků.

CNG: Bezpečnost a ekonomika

Martin Řehák, Produktový manažer z Linde Material Handling Česká republika, uvádí: „Bezpečnost provozu je velmi skloňovaný termín, a to nejen v oblasti logistiky, ale i ve všech oblastech výroby, skladování nebo přepravy. A právě zde se uplatní jedna z hlavních výhod CNG paliva, jenž má mnoho vlastností, které ho řadí mezi nejbezpečnější paliva současnosti. Indikací nám může být i to, že se (vyjma osobní a nákladní vozidla) používá také hojně v běžných domácnostech k vaření i vytápění. Jednou z nejdůležitějších vlastností bezpečnosti, je i fakt, že je toto palivo lehčí než vzduch. Proto není možné, aby došlo k jeho nahromadění v prohlubních v případě úniku. I toto je jeden z důvodů, který řadí CNG do IV. třídy nebezpečnosti v porovnání s benzinem (třída I.), naftou (třída III.) či LPG (třída I.). Pokud se zaměříme na tlakové lahve, které jsou vybaveny technologií, která zamezuje takřka jakémukoliv riziku, které by mohlo nastat.“

Čelní vysokozdvižný vozík Linde s plynovým pohonem.

Málokdo si ale uvědomuje, že také řešení předcházející přechodu na CNG bývají zatížena velkými investicemi. Jedná se o náklady na naftovou nebo LPG nádrž či provozní hospodaření s tlakovými lahvemi. Oproti tomu je provoz CNG plnicí stanice daleko více uživatelsky přívětivý a ekologičtější, protože nevyžaduje žádnou starost. Náklady týkající se dovozu surovin a cena plynu jsou během roku obvykle dány odběratelským kontraktem, a tedy stálé. Nehledě na to, že CNG řešení ve srovnání s LPG a naftou přináší jednu velkou výhodu – a to praktickou nezcizitelnost paliva bez nutnosti jakéhokoliv složitého sledování či vykazování.

 „V různých srovnáních se také uvádí, že do provozních nákladů CNG flotil se musí započítávat i náklady na vybudování interní plnicí stanice, tedy jednotky stlačující zemní plyn z rozvodné sítě na nutný tlak pro naplnění vozíků.  To je naprostá pravda a tyto náklady jsou dnes, v době typizovaných staveb plnicích stanic, naprosto přesně vyčíslitelné. Podle našich zkušeností se doba návratnosti investice do CNG řešení pohybuje od necelého roku do cca tří let, v závislosti na intenzitě provozu,“ tvrdí Martin Řehák.

Úsporná a ekologická chlouba

Řada Toyota Tonero HST s nosnost 1,5 až 3,5 t a výškou zdvihu až sedm metrů je moderním do detailu propracovaným silným strojem, který dokáže sladit vysoký výkon s maximálním pohodlím a bezpečností pro obsluhu i s nadstandardně úsporným provozem. Zákazníci získají komplexně připravené a vyladěné stroje s dieselovým nebo LPG pohonem, které nabízejí technologii, funkci, vychytávku a také konstrukční řešení, které stojí za pozornost a jehož sílu obsluha ocení již při prvním kontaktu s vozíkem.

„Toyota zachovala samozřejmě výrobu vlastních odolných průmyslových motorů s extrémně dlouhou životností (Diesel: 1ZS/41kW – perfektně postavený tříválec s vyšším výkonem než předchozí čtyřválcový motor je nejvýkonnější na trhu – měřeno podle EN 16796; LPG: 4Y-E 38/42kW, s třícestným katalyzátorem ve standardu, oxid dusíku -70 %) a s mnohem nižšími emisemi než požadují současné evropské normy STAGE V. Zároveň vyvinula nový software a řídicí jednotku přímo na míru potřebám manipulačních vozíků pro hladkou souhru všech částí pohonného systému,“ zahrnuje nás informacemi Jindřich Přívora, PR manažer ve společnosti Toyota Material Handling Česká republika, a dodává, že nové vstřikování common rail řídí výkon a tedy i spotřebu podle aktuální hmotnosti nákladu, který je právě na vidlicích. Motor díky tomu nepracuje zbytečně ve vyšších otáčkách, než je nutné, a šetří palivo. Úsporu paliva podporuje i možnost nastavit optimální výkonové parametry. Vybírat lze ze tří módů podle náročnosti nasazení: ekonomický (nízká spotřeba), rychlý (maximální výkon) nebo pomalý mód (pro nováčky).

Pro precizní a produktivní manipulaci přidala Toyota nové technologie a vylepšila většinu důležitých i podpůrných funkcí. Klíčovým parametrem je u hydrostatů okamžitá odezva při změně směru jízdy, zejména v aplikacích s krátkými pojezdy, kde ke změně směru pojezdu dochází velmi často. Nové Tonero HST reaguje okamžitě bez jakéhokoli dobrzďování.

Hladkou a efektivní manipulaci jistí stoprocentní kontrola zastavení a rozjezdu na šikmých rampách, posilovač řízení pro citlivé a přesné manévrování i s těžkým nákladem a také elektronicky řízená úroveň akcelerace a brzdění.

Elektřina je zdatným konkurentem

Jindřich Přívora říká, že opět je možné volit z několika úrovní podle převažujícího typu nákladu a jeho bezpečnosti (kvůli možnosti sklouznutí z vidlic při maximální úrovni brzdného výkonu, který stopne vozík prakticky na místě). Brzdný efekt je díky preciznímu elektronickému ovládání automatický a není závislý na síle sešlápnutí brzdového pedálu. Uživatel může volit od jemného po velmi silný brzdný efekt.

„Spalovací vozíky čelí velké konkurenci elektrických vozíků, které jsou na vzestupu, jsou stále výkonnější a zvládnou dnes stejně náročné nasazení jako vozíky se spalovacím motorem. Pozici elektrických vozíků může posílit širší uplatnění li-ionových baterií, které jsou provozně levnější, mají delší životnost, vyšší výdrž na jedno nabití a jsou rychle nabity,“ vysvětluje Jindřich Přívora.

Příznivá cena a dobrý výkon

Společnost STILL dbá na individualitu jednotlivých odvětví, a proto má v nabídce nepřeberné množství vozíků s různými pohony, včetně šesti modelů vysokozdvižných vozíků s pohony na LPG.  LPG vozíky společnosti STILL vynikají v náročných venkovních i vnitřních podmínkách spolehlivou provozní kapacitou. Díky zapouzdřeným součástem jsou vždy připraveny k provozu, a to i ve vlhkém prostředí. Nabízejí také skvělou výkonnost za málo peněz, nízkou hlučnost a nízké emise.

Vozíky STILL nabízejí velmi dobrý výkon a produkují jen nízké emise.

Nutno ovšem zmínit, že v dnešní době toto vše možná ještě lépe splňují elektrické pohony. Výhody vozíků na elektřinu totiž ve značné míře převyšují přínos vozíků s motory na LPG nebo CNG. Nejnovější generace elektrických vozíků STILL má dokonce identický výkon překládky jako ty dieselové či LPG. Pokud bychom dnes chtěli najít nějakou relevantní výhodu u plynových vozíků, pak by šlo nejspíš o jejich pořizovací cenu, která je v základu zhruba o 10 % nižší. I toto plus se však projevuje pouze krátkodobě, jelikož u elektrických pohonů se mírně zvýšená pořizovací cena rychle vrátí na ušetřených pohonných hmotách.

Z dnešního pohledu je tedy nevýhodou zastaralost technologií LPG a CNG, to ale neznamená, že se nenajde řada odvětví, pro která je vozík s plynovým pohonem stále ideálním řešením. „Zájem o plynem poháněné vozíky mají převážně zákazníci s venkovními provozy a menší intenzitou nasazení, kdy do popředí vstupuje nižší pořizovací cena a potřeba okamžité disponibility vozíku,“ vysvětluje Zdeněk Štrupl, odborný manažer prodeje společnosti STILL.

Také s emisemi je na tom plynový vozík dobře. Emisní zátěž vozíků s LPG pohonem od společnosti STILL splňuje emisní normu EU5 ještě s rezervou a jejich životnost je srovnatelná s ostatními pohony. 

Trochu specifická může být údržba vozíku na LPG. „Je třeba počítat s kontrolou plynových tlakových hadic a spojů, výměnou LPG filtru a kontrolou směšovače a odpařovače plynu, které provádí proškolený servisní technik,“ říká Zdeněk Štrupl. Z pohledu uživatele je nutná zvýšená opatrnost při manipulaci s tlakovými lahvemi s pohonným plynem a jejich výměně. Vezmeme-li v potaz také další vedlejší výdaje spojené s užíváním vozíku s pohonem na LPG – pohonné hmoty –, pak má LPG výhodu před dieselovými pohony, avšak opět zaostává za těmi elektrickými.

To vše nahrává skutečnosti, že budoucnost bude nejspíš patřit především elektricky poháněným modelům vysokozdvižných vozíků, jejichž vlastnosti jsou v současné době bezkonkurenční a nedosahují jich ani vozíky poháněné plynem.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Linde, Toyota a Václav Podstawka