Monitorování kontejnerů v kombinované dopravě při přepravě nebezpečných věcí je klíčovým prvkem, který zajišťuje bezpečnost, efektivitu a dodržování předpisů během celé přepravy.
Kombinovaná doprava, která zahrnuje použití více druhů dopravy (například silniční a železniční), je náročnější, protože pohyb kontejnerů není realizován jediným subjektem, ale kombinací dopravců v rámci subdodavatelských vztahů s operátorem. Při přepravě nebezpečných věcí, jako jsou chemikálie, hořlavé materiály nebo jiné látky, je zvláštní důraz kladen na sledování a řízení rizik spojených s těmito zásilkami. Monitorování kontejnerů probíhá několika způsoby.
Základním prvkem je sledování pohybu nebo polohy kontejneru. Ačkoli v posledních letech roste instalace GPS monitorovacích jednotek přímo na kontejnery, které umožňují jejich sledování přímo rejdařem, většina kontejnerů touto technologií vybavena není. Proto je důležité vycházet z možností monitoringu u jednotlivých dopravců během přepravy.
Ve společnosti METRANS je tento systém důkladně propracován a kombinuje několik technologií, které poskytují trvalý přehled o pohybech kontejnerů po celou dobu přepravy. V oblasti silniční dopravy je to propojení systému MIS a aplikace MTRUCK, s možností využití monitorovacích technologií dopravců. Na železnici se používá GPS sledování ucelených vlaků, což stále není standardem u všech železničních dopravců. Společnost METRANS však tento systém využívá od začátků provozování vlastní dopravy prostřednictvím dceřiných společností, což zákazníkům zaručuje přesný a trvalý přehled o pohybu zásilek na železnici. Sledování vlaků je rovněž aktivně využíváno pro řízení železniční dopravy.

V kontejnerových překladištích se používají lokální systémy, které zaznamenávají vstupy do terminálů, pohyby uvnitř překladišť a samozřejmě i výstupy. V rámci firmy METRANS k těmto účelům slouží již zmíněný systém MIS zaznamenávající každý pohyb, změnu polohy a další operace spojené s kontejnery v rámci překladišť. Díky preciznímu rozdělení terminálů do sektorů, bloků a poloh je možné mít v každý moment naprosto přesný přehled o poloze jednotlivých kontejnerů a železničních vozů v rámci vlečky. To znamená, že jakýkoliv pohyb kontejneru, třeba jen na vedlejší polohu, je okamžitě zaznamenán. Všechny tyto informace jsou následně dostupné zákazníkům, kteří mají stálý přehled o tom, kde se jejich zásilky nacházejí.
Kromě sledování pohybu a polohy kontejnerů je dalším důležitým aspektem monitorování technického stavu zásilek. Při každém vstupu či výstupu z terminálů, při odjezdu nebo příjezdu kontejnerů (jak vlakem, tak kamionem) se provádí pečlivá prohlídka technického stavu. Při přepravě nebezpečných věcí je zohledněn i specifický požadavek předpisů pro přepravu nebezpečných věcí, typicky ADR pro silniční dopravu a RID pro železniční. Navíc, vzhledem k tomu, že většina kontejnerů navazuje na námořní přepravu, je třeba brát v úvahu i podmínky pro přepravu po moři podle IMDG Code, které se v některých oblastech liší od ADR a RID. Tyto technické prohlídky provádějí pečlivě vyškolení specialisté, kteří musí důkladně rozumět všem uvedeným normám a požadavkům (například IICL) a také správně posoudit značení kontejnerů podle ADR, RID a IMDG Code. Případné nesrovnalosti jsou okamžitě zaznamenávány, včetně fotodokumentace, a operativně řešeny.
Další faktory, které mohou být při přepravách nebezpečných věcí monitorovány, zahrnují stav nákladu. Jedním z těchto parametrů je sledování teploty. Typickým příkladem jsou přepravy v reefer kontejnerech, které umožňují udržovat teplotu nákladu na požadované úrovni (chlazení, mražení nebo ohřívání). Teplota nákladu pak může rozhodovat o jeho stavu nebo i vyložitelnosti. Například některé látky musí dosáhnout určité minimální teploty, aby byly schopny bezpečně vykládky, typicky se to týká přeprav v cisternových kontejnerech. Terminály společnosti METRANS mohou v reakci na teplotní odchylky okamžitě připojit reefer kontejnery ke zdroji energie a zajistit tak zajištění požadované teploty nebo v případě cisteren připojit vhodné médium (glykol, pára apod.) pro ohřátí nákladu.
Mezi novinky, které METRANS svým zákazníkům nabízí, patří monitorování složení plynů uvnitř kontejnerů. Tato služba umožňuje zjistit přesné složení atmosféry v kontejneru a v případě nebezpečného složení provést bezpečné odvětrání, aby bylo možné kontejnery otevřít při celní kontrole nebo u příjemce bez ohrožení zdraví pracovníků manipulujících se zbožím. To pomáhá předcházet zdravotním rizikům pro pracovníky, kteří by mohli být vystaveni škodlivým látkám uvnitř kontejnerů.
Monitorování kontejnerových zásilek je tedy klíčovou součástí kombinované přepravy a poskytuje nejen přehled o stavu zásilek, ale také komplexní servis pro zákazníky.
Jaroslav Fürst, METRANS
Foto: Václav Podstawka