Doprava a spedice
Podle odhadů až 80 procent objemu všech přeprav zajišťují speditéři. Jak se jim v současné době daří a co jim komplikuje práci? Na to jsme se zeptali zástupců společností ViT Logistics a Logex.

„Jako spedice se snažíme obsáhnout širokou škálu služeb od „A“ do „Z“. základ představují silniční přepravní služby v rámci Evropské unie i mimo Evropskou unii. Máme oddělení letecké námořní přepravy a také nabízíme logistické služby, pro které máme k dispozici více než 15 000 m2 paletových míst ve skladech dlouhodobého skladování. Rovněž zajišťujeme cross-docking a také služby celní deklarace z/do Evropské unie. Prostřednictvím naší sesterské společnosti ViT Forwarding (FLASH) provádíme expresní přepravu, a to převážně pro oblast automobilového průmyslu po celé Evropě,“ uvádí Vít Mázdra, jednatel společnosti ViT Logistics, která nemá nasmlouváno mnoho dlouhodobých zakázek, ale v rámci zahraničních a tuzemských přeprav přijímá převážné jednorázové objednávky.

Základní fakta o zásilce
Vít Mázdra

Jaké informace speditér od zákazníka na začátku každé zakázky potřebuje? Velkou důležitost mají základní fakta o zásilce, jako je způsob balení, hmotnost zásilky a její rozměry, povaha zásilky, výchozí a konečná adresa. „Potřebujeme vědět, o jaký druh zásilky se přesně jedná. Na základě informací o zásilce pak zákazníkovi nabídneme cenu,“ vysvětluje Vít Mázdra a upozorňuje, že zákazníci často nerozumí problematice pojištění přeprav. Zásilky jsou ze zákona pojištěné dle mezinárodních úmluv CMR, což představuje cenu cca 10 euro za 1 kg zásilky. Speditéři by měli zákazníkům nabízet připojištění do plné hodnoty zásilky, což pochopitelně není zadarmo. Poměrně nízké připojištění však zákazníkovi může nahradit i statisícové až milionové škody. Speditér by měl proto zákazníkovi vysvětlit, že je lepší se připojistit než po škodní události inkasovat pouze třetinovou cenu zásilky dle zákona.

Pokud se jedná o přepravu nebezpečného zboží, pak zákazníci mnohdy poskytují neúplné informace. Přitom bez úplných informací není možné nebezpečné zboží přepravovat. Zákazník proto musí poskytnout údaje o povaze přepravovaného zboží a především UN číslo, tedy data potřebná pro přepravu podle dohody ADR.

Jak se postupuje, pokud se zásilka liší od toho, co zákazník uvedl v dokladech? Vít Mázdra uvádí, že je nutné kontaktovat dodavatele a řešit vzniklý problém s ním: „Stává se například, že dopravce má deklarovanou jednu paletu, ale na místě čeká více palet. V těchto případech je nutné upravit cenu. Pokud to umožňuje situace, snažíme se to co nejdříve vyřešit a až na výjimky se to podaří.“

Digitalizace šetří práci

Existují ve spedici nějaké trendy? Kudy se ubírá vývoj? V posledních letech cítíme od zákazníku větší tlak na cenu přepravy, což se v době před covidem často nestávalo. Kapacita zásilek byla daleko vyšší než v současné době, takže zákazníci byli rádi, že jim někdo zboží přepraví. V dnešní době se počty přepravovaných zásilek snížily a zákazníci to vycítili. Logicky se snaží nejvíce ušetřit.

„Další trend představuje digitalizace. Snažíme se co nejvíce digitalizovat, aby nám to ušetřilo práci. Chápeme však, že se nám to začne vyplácet až v blízké budoucnosti. Digitalizace se týká především dokladů a přenosů dat mezi obchodními partnery, fakturace a přenosu dat ze spedičního software do účetnictví,“ vyjmenovává Vít Mázdra a dodává, že dlouhodobě speditérům působí problémy dopravní infrastruktura, v rámci které neustále probíhají práce na komunikacích. Další problémy způsobuje nedostatek pracovní síly, dopravních prostředků a v poslední době také pokles přepravovaných zásilek. U námořních přeprav se jedná o globální problémy, především pak konflikt v Rudém moři, což prodlužuje dobu dodání zboží a následně to zdražuje přepravy.

Speditér jako odborný garant

Společnost Logex Logistics zajišťuje veškeré typy silničních přeprav. Služby jsou zákazníkům přizpůsobovány přesně na míru.

Marek Botka

„Největší objem v našich službách činí silniční doprava, v rámci níž přepravujeme zboží už od půl palety. Zajišťujeme tranzitní přepravy, máme k dispozici sólová vozidla, návěsy, dokážeme přepravovat nadrozměrné náklady. Samozřejmostí je transport nebezpečného zboží podle dohody ADR. Veškeré služby realizujeme v rámci České republiky, zajišťujeme rovněž export a import,“ uvádí Marek Botka, strategický ředitel společnosti Logex Logistics, a dodává, že zajímavý segment, v němž firma výrazně posiluje, představují sběrné linky po Evropě. U nich je velkou výhodu cena. Nicméně tato služba nemusí být pro každého. Klient, který hledá rychlé řešení, spíše využije expresních přeprav garantujících rychlé dodání. Součástí služeb Logex Logistics je také námořní a letecká doprava a skladová logistika. V současné době se spedice přizpůsobuje požadavkům zákazníků a reálným možnostem dopravního trhu. Dobrý speditér musí dnes být jakýmsi odborným garantem šetřícím člověka na straně klienta.

„Pokud mohu porovnat předchozí léta, pak je pravdou, že doprava se posunula k lepšímu řízení a efektivitě. Kdo chce být jako speditér „na vlně“, musí přinášet nové služby, zefektivňovat provoz, nacházet úspory pro klienta a také digitalizovat. Cítím silný trend, že nestačí pouze dobře zajistit přepravu zboží z bodu „A“ do bodu „B“. Trh dnes od speditéra vyžaduje komplexní servis, který my jako speditér nabízíme. Znamená to také orientovat se v legislativě, odhadovat rizika a umět s nimi pracovat,“ je přesvědčen Marek Botka, který vidí komplikace v častých změnách na dopravním trhu. Nicméně si uvědomuje, že je potřeba problémy zvládat a zákazníkům přinášet jen to, co skutečně potřebují.

Nepodceňujte připojištění

„Bohužel musím říci, že velkou brzdu představuje administrativní zátěž vyžadovaná legislativou, která obchod nepodporuje a bohužel nám nepomáhá. Procesy, software a další potřebné věci měníme průběžně. Nové výzvy a nastavení prospívají aktivitě a následně i našemu růstu,“ zdůrazňuje Marek Botka, který na otázku, kde dělají zákazníci největší chyby, odpovídá: „Jedná se o poměrně široké téma. Pokusím se zmínit alespoň jeden bod, a to je pojištění zboží. Dopravci sice platí pojištění odpovědnosti silničního dopravce, nicméně dle Úmluvy CMR jsou limitováni výší částky, za kterou ručí. Tato suma se však neodvíjí od hodnoty zboží, ale od hmotnosti zásilky. Dopravci ručí maximálně částkou 260 Kč za každý kilogram nákladu. Někdy je to dostačující, nicméně pro přepravované zboží vyšší hodnoty firmám doporučujeme provést připojištění zásilek nebo se zajímat o to, zda jejich dopravce má zbožové připojištění.“

Dopravci mívají pojištění do výše pěti až deseti milionů korun, když ale dojde k nějaké škodě, vždy se zkoumá, jakou měl náklad hmotnost. Pojišťovna standardně provádí plnění do maximální výše 260 Kč za kg. I kdyby zásilka měla hmotnost jednu tunu, tedy tisíc kilogramů, a zásilka hodnotu například pět milionů, pak pojišťovna vyplatí pouze 260 tisíc korun. Dopravce v tomto případě nenese vyšší odpovědnost, přestože má pojistku například do pěti milionů korun. Dobrá spedice by na to měla zákazníka předem upozornit a navrhnout mu řešení.

„Druhou možností je, že si zákazník připojišťuje náklad sám nebo spedice může připojistit zákazníka formou zbožového připojištění. Základem však zůstává výběr kvalitního dopravce,“ je přesvědčen Marek Botka a upozorňuje, že se management firem mnohdy dostatečně nezajímá, jak odpovědná osoba volí dodavatele dopravní služby. „Často se totiž vybírají na bázi vzájemných sympatií, což může být i malý dopravce, který odpovídající pojištění nemá. To představuje zásadní problém při pojistné události ve vyšší hodnotě. Malá firma pak může zkrachovat a zadavatel přepravy musí řešit vzniklou škodu. My máme poměrně drahou pojistku, ale uvědomujeme si, že je to pro zákazníka nezbytné.“

Co dnes zákazníci nejčastěji požadují? Marek Botka klade důraz na slovo servis, které se sice často používá, ale zdaleka ne každá dopravní společnost ho poskytuje na dostatečné úrovni: „Za slovem servis můžeme vidět lidské jednání, dodržování dohod, umění řešit rychle a s minimální újmou pojistné události, nacházet řešení tam kde ho ostatní nevidí a v neposlední řadě nacházet úspory pro klienta. V praxi je to však především sejmutí dopravního břemene ze zákazníka a elegantní zajištění služby dle jeho představ.“

S uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Logex a ViT Logistic