Doprava a spedice
Zpoždění dodávek, zdlouhavé papírování, přibývající celní povinnosti – to jsou jen některé z negativních dopadů brexitu. Také čeští exportéři očekávají nárůst nákladů na administrativu a logistiku. Logistický průmysl čelí těžké výzvě ve snaze zajistit kontinuitu mezinárodního obchodu, ovšem brexit ovlivňuje i spotřebitele, kteří musejí za výrobky zaplatit více, navíc po delším čekání.

Z pohledu dodavatelů a specialistů na logistiku bylo očekávatelné, že brexit negativně ovlivní plynulost obchodu, přičemž efekt pocítí jak Spojené království, tak i Evropská unie včetně České republiky. Navzdory dohodě o volném obchodu mezi EU a Spojeným královstvím tím volný pohyb zboží mezi těmito dvěma trhy skončil.

„Výsledkem brexitu jsou celní, administrativní a ekonomické změny, přičemž přepravu čeká uvalení dalších poplatků a cla. Všichni pociťujeme dopady brexitu, ale posláním nás a logistických specialistů je jednat tak, aby tyto důsledky byly pro naše zákazníky a přepravce co nejmírnější,“ říká Arkadiusz Glinka, ředitel produktového managementu společnosti C.H. Robinson Europe.

Více administrativy a dalších povinností

Nejnovější data z výzkumu společnosti Transport Market Monitor (TMM) ukazují výrazný pokles kapacity silniční dopravy dostupné na evropském trhu – v prosinci byl zaznamenán přibližně 16% pokles kapacity ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku. Což není tolik překvapující; všichni si pamatujeme na předvánoční kolony nákladních automobilů na dálnici M20 vedoucí do přístavu v anglickém Doveru. Jeden z prvních viditelných dopadů byl předzvěstí potíží v dopravě mezi EU a Spojeným královstvím ještě předtím, než bylo známo oficiální datum brexitu.

Kromě toho přibylo značné množství dokumentace. Logistika se v praxi změnila z operace podobné vnitrostátnímu pohybu zboží na proces, který lze přirovnat exportu z EU do Japonska nebo Kanady. Dokumentace už tak musí být připravena ještě před expedováním zboží. K tomu navíc přibyly kontroly na hranicích, které výrazně ovlivňují celkovou rychlost a spolehlivost dodavatelského řetězce.

Skvělý přehled o dodavatelském řetězci

V kontextu všech změn souvisejících s brexitem a zajištění kontinuity v dodavatelském řetězci hrají klíčovou roli logistici. Aby se zásilky dostaly na místo určení (a tedy k zákazníkům) včas, musí specialisté logistiky přesně vědět, které nové předpisy jsou na hranicích aktuálně v platnosti. V takové situaci se moderní technologie ukázaly jako nenahraditelné, jelikož dokážou zajistit plnou viditelnost uvnitř dodavatelského řetězce. Společnost C.H. Robinson již využívá globální jednoinstanční platformu pro správu dopravy Navisphere, která kombinuje informace o objednávkách a přepravě v reálném čase se všemi aktualizacemi přepravy a vnějšími faktory, které mohou narušit nebo ovlivnit daný dodavatelský řetězec – včetně komplikací spojených s brexitem a souvisejícími předpisy.„Brexit je jednou z nejnáročnějších výzev, kterým musí logistický průmysl v posledních letech čelit. Například čeští exportéři očekávají po vyčerpání skladových zásob nárůst nákladů na administrativu a logistiku. S vědomím zásadního významu pro zajištění kontinuity dodavatelského řetězce našim zákazníkům jsme se v C.H. Robinson připravovali na tuto obtížnou dobu dlouho. Díky kombinaci znalostí nejlepších logistických specialistů a moderních technologií, jako je systém Navisphere, zajišťujeme co možná nejhladší přechod,“ dodává závěrem Arkadiusz Glinka.

Text: C.H. Robinson Europe

Foto: P3

Similar Posts