Aktuality

Mezi EU a Británií vrcholí přetahování o porozvodovou obchodní dohodu. Ať už se ji vyjednat podaří nebo ne, českým vývozcům i dovozcům přibydou starosti. Při tvrdém i měkkém brexitu je od ledna zatíží povinnost předkládat celní prohlášení. Návrat britsko-unijních hranic přinese zdržení na přechodech, které prodlouží a prodraží přepravu. Ve Francii, Belgii i Nizozemsku nabírají stovky nových celníků a je nejvyšší čas, aby se připravily i české firmy.

Luděk Procházka (Gerlach)

Česká republika je velmi otevřenou ekonomikou a Británie představuje pro tuzemské vývozce pátý největší trh. Strašákem číslo jedna proto zůstávají až desetiprocentní cla spojená s divokým brexitem. Ani jeho odvrácení nemusí ale cla úplně zažehnat. I když se obchodní dohoda přijme, není jisté, zda zbaví cla veškeré zboží, nebo jen jeho část.

V případě tvrdého brexitu chystá Londýn uvalit na unijní zboží clo v průměrné výši 5,7 procenta. Dovoz vozidel by ale Británie i EU zatížily desetiprocentním clem, což by odskákal “český autoland”. Tvrdý brexit může z ČR udělat sedmou nejpostiženější zemi EU. Hrozil by nám propad HDP až o jedno procento.

Všechny varianty brexitu způsobí množství dalších komplikací a nejméně o jedné se málo mluví. Jde o změnu v označování výrobků určených pro britský trh. Evropská značka CE zmizí za kanálem La Manche ze scény a postupně ji vystřídá nová značka UKCA. Nejširší veřejnost ale nejspíš zajímají hlavně dopady na zaměstnanost. Bohužel, i tady čekejme sčítání škod, otázkou je jen, jak velkých. Například z loňské studie univerzity v Lovani vychází, že divoký brexit připraví Česko o přibližně 47 000 pracovních pozic. Při brexitu s dohodou bychom měli ztratit kolem 11 000 míst.

Luděk Procházka, Gerlach

Další aktuality

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *